neděle 15. září 2013

Kvalitní stavba z kvalitní cihly

Na současném stavebním trhu se nachází množství rozličných stavebních materiálů. Mezi ty základní patří různé cihly, stavební tvárnice, panely. Čemu dát tedy přednost? Než se rozhodnete, poohlédněte se po nabídce cihel a posuďte kvalitu.

Cihly a jejich začátky

Zhotovování cihlových staveb je jedním z nejstarších způsobů budování obydlí člověkem. Na úplném začátku cihly neměli klasický tvar, známý ze současnosti, byly to jakési hliněné bochníky, které se kladly na sebe. Zdivo se pak většinou obházelo a vyrovnalo blátem. Tato technologie se staletími neustále vylepšovala. Později se cihly začaly vypalovat, čímž získal stavební materiál na pevnosti a životnosti.

Výhody cihel

Dobře vypálená cihla se dá svojí životností srovnat téměř s kamenem, proto ještě i dnes můžeme obdivovat krásné stavby z římské doby, postavené z cihel nebo kombinací cihly s kamenem. V pozdější době se cihla používala i na stavbu hradů a zámků, z nichž mnohé, přežijící stovky let, se uchovaly dodnes.

Cihla je vlastně keramika, vyrobená výhradně z přírodních materiálů (hlíny), ke kterým se v minulosti přidávaly různé, také přírodní přísady (sláma, vápenec, ...) Největší výhodou cihelného materiálu je, že nepůsobí negativně na člověka ani na jeho životní prostředí. Další výhodou stavění z obyčejných cihel je jejich snadné použití při zdění, které zvládnou i zaučení amatéři pod dozorem odborníka.

Chrání před chladem, vlhkem i hlukem

Cihelné konstrukce mají vynikající tepelně-technické vlastnosti. Cihla má také výborné zvukově-izolační vlastnosti pro svou optimální hmotnost a současně pórovitost. Cihelné konstrukce mají dobrou akumulační schopnost. Další výhodou cihelného materiálu jsou dobré statické vlastnosti cihelných konstrukcí, které zabezpečuje vazba jednotlivých cihel. Málo známou a méně zveřejňovanou výhodou cihelného zdiva je jeho dobrá vlastnost při vytváření optimální vlhkosti vnitřního prostředí.

Cihla, která je sice starým stavebním materiálem, se opět dostává do popředí. Odborníci hledají nové možnosti cihelného zdiva, vylepšují tento stavební materiál zejména tepelně-technického hlediska, ale také z hlediska pracnosti a vnějšího vztahu. V cihelnách se již dnes vyrábějí inovované výrobky, v různých tvarových variacích, s různými strukturálními úpravami a vlastnostmi as možnostmi použití.

8 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. No, mně se třeba hodně líbí přiznané cihly v interiéru. Nedávno jsme se o tom bavili s manželem, že by to mohlo vypadat skvěle třeba u nás v kuchyni. Ještě jsem si říkala, že by tam nemusel být špatný třeba přírodní kámen. Obklady se z něho vyrábějí a co jsem tak koukala, tak se dají sehnat třeba tady. Myslím si, že to by taky nemuselo být špatné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já být vámi bych teda volil spíš ty pálené cihly. Ty se podle mě do interiéru hodí mnohem víc, než přírodní kámen. Já bych právě něco takového chtěl také u nás udělat, jen v našem případě v obýváku. Vzhledem k tomu, že ale bydlíme ve starším domku, tak těžko říct, jak ty cihly pod omítkou budou vypadat.

      Vymazat
  3. My jsme zrovna v procesu rekonstrukce, takže cihel tu máme všude habaděj. :) Sama jsem se do oprav nakonec také zapojila. Dělám ale spíš jen takové drobnosti. I na to jsem si ale musela sehnat nějaké pracovní oblečení a ochranné pomůcky. Teď se mi například přes internet povedlo objednat jedno velice dobré pracovní tričko s dlouhým rukávem. Za ty peníze to byl si myslím dobrý nákup.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vás celkem obdivuji, že se na tom také podílíte. Klobouk dolů. Jinak s těmi ochrannými pomůckami naprosto souhlasím. Sám jsem na stavbě pracoval několikrát a pokud se člověk dobře nechrání, tak může přijít k úrazu raz dva. Nějaké ochranné oděvy jsou tedy nezbytnost. Jestli se můžu podělit, tak já mám například dobrou zkušenost s těmi z https://www.ardon.cz/c/309/pracovni-odevy

      Vymazat
  4. No, my se teď chystáme na stavbu domu. Nebo chystáme... Zatím spíš řešíme jak to zafinancujeme. Jako nejlepší možnost se mi jeví hypotéka, takže se asi vydáme touto cestou. Zkoušel jsem si tu dělat výpočet hypotéky a zjistil jsem, že by ty měsíční splátky byly zvladatelné. Teď je otázka jestli hypotéku vůbec dostaneme.

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem si pořídila starý dům, který je stavěný z poctivých pálených cihel. Velice se mi líbí, jak jsou silné zdi, takže tento dům jen tak něco nezničí. Při rekonstrukci jsem si nechala opravit i komín, abych si mohla koupit krbová kamna s výměníkem, které jsem si již delší dobu přála.

    OdpovědětVymazat
  6. Já v tomhle vlastně asi nemůžu souhlasit. Cihla je sice fajn, ale není to jediný materiál, který dneska zaručuje kvalitu. Vezměte si třeba montované haly. Ale hlavně třeba dřevostavby. Kromě toho i v rámci zděných domů je dneska spousta technologií, které se na klasické cihly už dávno nespoléhají. Ale tak jako každého věc samozřejmě. :)

    OdpovědětVymazat